Pagina's

woensdag 11 december 2013

Berichtje van Ans

De kop van onze eerste uitvoerfase is er nu toch echt af. Iedere dag evalueren de leerkrachten na schooltijd met elkaar hoe het is gegaan. Deze evaluatie is een serieus gebeuren, maar er wordt ook gelachen en trots verteld over mooie dingen die op die dag zijn gebeurd. Natuurlijk wordt er ook gesproken over zaken die anders aangepakt moeten worden of zaken die we niet hebben voorzien. Als het mogelijk is wordt er gelijk een verandering doorgevoerd voor de volgende dag en anders wordt het genoteerd zodat we daar een volgende uitvoerfase rekening mee kunnen houden.. Het is erg leuk om te horen dat er zoveel positieve ervaringen zijn en dat de leerkrachten genieten van deze periode, die toch wel heel erg druk is.

Vanmorgen zijn de groepen 7 en 8 gestart in hun eigen jaargroep, met hun eigen leerkracht. We wilden even weten hoe de oudste leerlingen van onze school de afgelopen twee dagen ervaren hebben. Het is niet alleen van belang voor ons wat wij als team ervan vinden, maar zeker ook wat het effect is van deze manier van werken op onze leerlingen.

We hebben begrepen dat maandag wel een beetje rare dag was. Vanwege het feit dat er op die dag ook gym van de vakleerkracht is, ziet deze dag er anders uit dan alle andere dagen. We hebben geleerd van onze leerlingen dat maandag eigenlijk een saaie dag is en dat je de klasgenoten uit je eigen jaargroep niet veel ziet. Er waren leerlingen een beetje sceptisch over hoe het de rest van de week zou gaan verlopen. Gelukkig zeiden ze dat het dinsdag helemaal anders was en hebben ze toen eigenlijk een hele leuke dag gehad. Enkele van hun reacties kunt u in het blog van gisteren ook lezen.

Er kwam eigenlijk een heleboel positief nieuws uit de kinderen en we hebben ook heel expliciet gevraagd om kritische feedback. Behalve de “saaie” maandag was er niet veel kritiek, maar goed, we zijn nog maar aan de start van de uitvoerweken. We zullen zeker over een paar dagen weer in gesprek gaan om te bezien of er op dat moment nog tips voor ons zijn. We zullen dat dan ook in de groepen 5 en 6 doen.
Voorlopig wordt er super hard gewerkt door leerkrachten en leerlingen en niet te vergeten door ouders die bepaalde workshops voor hun rekening nemen. Het is voor mij heel mooi om te zien dat wat we in theorie hebben bedacht nu werkelijkheid wordt.

Ans Wilson
 

Vandaag een verslag uit de onderbouw

Maandag 9 december.
In alle groepen zijn we begonnen met lezen. Kinderen mochten kiezen uit: Zelf een boek lezen, voorlezen, gebruik maken van de verteltafel met bijbehorend boek, of samen lezen.
Er waren ook ouders die een aantal kinderen gingen voorlezen. Op deze manier starten we elke ochtend.
Tijdens de leesinstructie van groep 3 worden ook kinderen uit groep 2 uitgenodigd. Daarna gaan zij met leesmaterialen aan het werk.
Tijdens de weektaak van groep 4 is er een opdracht om een kerstboekje te maken samen met een kleuter.

Maandagmiddag hebben we de introductie gehad van de workshops.
Gezamenlijk hebben we de workshops bekeken en kinderen mochten een keuze maken.
Dinsdag 10 december.
Met hulp van ouders zijn we gestart met de workshops. 
- Er is een bellenkrans getimmerd. 
- Het kerstverhaal is uitgebeeld in de stal.
- Er zijn heerlijke koekjes gebakken in onze nieuwe oven. ( Cadeau van de ouderraad).
- Kinderen hebben gedanst op kerstmuziek.



Donderdagmiddag volgen er meer workshops.
Woensdag 11 december.
Groep 3 heeft de kinderen van groep 2 geholpen bij de letterboekjes. Ze leerden de kinderen zelfs hoe ze de letters moesten schrijven.
De kerstboekjes die kinderen uit groep 4 met de kleuters maken, zijn al bijna af en de verhalen worden heel spannend!